De eerste dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anouk Berg - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anouk Berg - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Rome

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

28 Maart 2010 | Italië, Rome

Salve lieve mensen,

Als het goed is weten de meeste mensen het nu wel, Anouk is weer het land uit. Het is nu dus helemaal niet meer: anouk in peru. Maarja omdat het toch makkelijker was om de site te houden, bleef de naam toch maar het zelfde.
Zo ben ik afgelopen vrijdag vertrokken om 2,5 maand in Rome te gaan wonen. Ik ga hier mijn masterscriptie schrijven bij een Italiaanse professor die gespecialiseerd is in slapen. Ik ga dan ook onderzoek doen naar slapenloosheid. Maandag heb ik mijn eerste afspraak met hem, dus ik hoop komende week mijn exacte onderwerp te bepalen.

Ik doe op dit moment aan een soort van uitwisselings project mee. Er volgen nu wat Italianen in Nederland vakken en omdat ik hier de Italiaanse vakken niet zo kunnen volgen (ze geven hier alleen in het Italiaans les) schrijf ik mijn scriptie hier. Omdat het verruit het makkelijkste is, heb ik van kamer gewisseld met 1 van de italianen. Na een flinke zoektocht naar het exacte appartament ben ik vrijdag dan toch goed aangekomen. De eerste indruk van het appartament is heel goed. het is mooi, net nieuw en kan zo uit de ikea gids komen. Letterlijk! Alles is hier van ikea! Heel fijn, en vertrouwd dus ;)
Ik slaap samen met een kamergenoot op 1 kamer, en dan is er nog 1 andere kamer waar nog 2 meisjes slapen. Samen delen we een badkamer, woonkamer en een soort van woonkeuken. Heel leuk opgezet met als basis kleur wit en verder is alles fel roze. Ik voel me hier dus wel thuis ;)

Toevalligerwijs zijn al mijn huisgenootjes voor een week naar hun ouders, dus deze week heb ik het rijk voor mij alleen. Heerlijk! Na een heerlijk Italiaanse lunch, een rondleiding en de laatste dingetjes gereld te hebben, vertrokken ze richting de rest van het land. Dus besloot ik om de omgeving is te verkennen. Er is hier een heerlijk park in de buurt dus dat ben ik even gaan opzoeken en verder wat boodschappen gedaan bij een groente kraampje om de hoek.

Gister heb ik ook vrij weinig uit gevoerd. Nog wat verder rondgelopen door de buurt en wezen shoppen op de markt. Ze hebben hier heerlijk fruit. Het was wel nog even spannend om boodschappen te doen in het Italiaans. Maar gelukkig kom ik met mijn spaans een heel eind.

Vandaag ben ik dan echt het historische centrum in geweest. Ik heb heerlijk wat rondgelopen en voornamelijk op de gok mijn weg gekozen. Ik ben in een bus gestapt waarvan ik wist dat hij de goede kant uit ging en toen ik dacht dat ik dicht bij de trevi fonteinen was, maar weer uitgestapt. Zo heb ik heerlijk gewandeld langs de fonteinen, het Colloseum, forum Romanum en nog andere prachtige gebouwen. Het is een heerlijk gevoel om te weten dat je geen haast hebt en dat je hier binnenkort ook weer bent. Ik heb dus nog niets van binnen bekeken want volgend weekend komt Lisanne, dus dan wil ik met haar dingen bekijken. Wat er dan nog over blijft heb ik nog genoeg weken voor. Het was ook heerlijk weer, dus lekker alleen maar wandelen was heerlijk.

Morgen mijn eerste dag naar de Universiteit. Ik hoorde net van mijn vader dat hij gesticht is in 1303, dus ik ben benieuwd!

Tot snel!

• 28 Maart 2010 - 18:13

Mama:

Ha Anouk, dat klinkt allemaal zonnig en plezierig. Weer leuk om je te volgen, en we zijn benieuwd naar je ervaringen met de prof.

• 29 Maart 2010 - 17:49

Ineke B:

Ha wereldreiziger. Klinkt allemaal weer fantastisch. Met Lisanne kun je genieten van de prachtige geschiedenis. Vergeet niet 1e paasdag naar de Paus te luisteren. Bedankt voor de bloemen!!
    Groetjes, Ineke

• 29 Maart 2010 - 18:28

Anouk:

Ik vraag me af of we op het plein kunnen komen. Het zal wel druk zijn. Maar het lijkt me wel een gave ervaring! We zullen zien of het lukt...

• 03 April 2010 - 16:25

Wouter En Pascale:

Hey Anouk,

Hoe is je eerste week in Rome bevallen? Heb je al iets meer duidelijkheid omtrent het onderwerp van je scriptie? En hoe zijn de werkdagen, zoals je had verwacht?

Veel plezier met Lisanne dit weekend en succes met het schrijven van je thesis!

Liefs,
    Wouter en Pascale

Anouk

Lang lang geleden bedacht een lief klein meisje dat het wel eens leuk zou zijn om naar Zuid-Amerika te gaan. Kleine meisjes worden groot en ze begon dit idee steeds harder uit te spreken. Nu is het dan zo ver. Na vele veranderingen in de reisplannen ga ik dan een talencursus, vrijwilligerswerk en rondreizen door peru. Het klinkt een beetje alsof ik alles daar wil doen wat mogelijk is en niet kan kiezen voor 1 ding. En dat is eigenlijk ook wel zo: 'the story of my life!' Ik wil alles wel doen en probeer dan ook alle kansen aan te grijpen die zich mij voor doen. De voorbereidingen zijn dus in volle gang: PERU, HERE I COME!

Actief sinds 01 Aug. 2009