Torres del Paine - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Anouk Berg - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Anouk Berg - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

02 December 2009 | Chili, Santiago de Chile

Hoi Allemaal,
Daar ben ik weer met 1 van mijn verhalen. De prachtige gebieden blijken maar niet op te houden en de geweldige ervaringen schakelen zich aan één.

Zaterdag zijn we aangekomen in Puerto Natalis. Dit dorpje wordt als uitvalsbasis gebruikt voor het natuurpark Torres del Paine. En dus ook door ons. Torres del Paine staat bekend als het park waar je naar toe moet als je in Patagonie bent. Ze zeggen: Als je niet in Torres bent geweest dan ben je niet naar Patagonie geweest! In dit park zijn een aantal wandel routes die je kan lopen waarvan een aantal samen een W vormen. Deze W is dan ook het bekendst en wordt door de meeste mensen gelopen in ongeveer 4 dagen. Aangezien wij net een dag van 9 uur in El Chaltén erop hadden zitten bedachten wij dat we eigenlijk niet heel veel puf meer over hadden voor nog een 4 daagse hike. Dus besloten wij om de verkorte versie te doen en 2 dagen te lopen. Wij zijn dus op de eerste dag ´s ochteds vroeg heen gegaan, hier gelijk aan onze 7 uur durende hike begonnen. Hierin hebben wij de rechter poot gelopen en weer terug. Hier stond een tentje op ons te wachten want Chili is een duur land en de bedden in het hostel waren een beetje te duur. Een warme maaltijd konden we echter wel gebruiken en dus hebben we een Nederlandse groep gevormd met nog 4 andere Nederlanders en lekker warm in het hostel gegeten. Heerlijk na zo´n lange dag buiten in de kou lopen.
Gelukkig hadden we die dag best redelijk weer gehad. Het hoogtepunt van het park zouden de 2 torens moeten zijn. Helaas staan deze torens er ook om bekend dat ze nogal snel in mist gehuld zijn en dus niet (goed) zichtbaar voor de wandelaars. Gelukkig was het weer, toen wij bij de mirador (uitkijkpunt) aankwamen, redelijk en konden dus genieten van een prachtig uitzicht!
De 2e dag begonnen wij na een snel ontbijt rond 8.20 met lopen. Na een prachtige wandeling langs het meer kwamen wij rond 17.00 aan op ons eindpunt. Helaas had het vandaag wel bijna heel de dag gesneeuwd. Alhoewel helaas, we hebben ook wel genoten van de sneeuw en waren daarnaast blij dat het geen regen was. Vandaag hadden we de hele onderste dwarslijn van de W gelopen. Aan het einde namen wij de boot die ons weer naar de bus zou brengen en die bracht ons weer terug naar Puerto Natalis. Al met al een zeer vermoeiende en een prachig wandeling en zeker een aanrader voor iedereen die van hiken houd. Toen we vermoeid maar voldaan uit de bus rolde en nogal slaperig onze tas aan het pakken waren sprong er opeens iemand met luid geschreeuw op Lex. Ik schrok me dood maar na nader inspectie bleek dit een vreugde kreet van Martin te zijn. Martin was onze reisgenoot vanuit Cusco. Dus niets warme douche en lekker bed, wij gingen gelijk mee uit eten! Even gezellig bijkletsen, wat een toeval dat we elkaar zo tegen kwamen! Omdat het een vermoeiende reis was geweest zijn we toch weer redelijk snel naar ons hostel gegaan om toch die heerlijke warme douche te nemen en lekker te gaan slapen.

Vannochtend zijn we weer vroeg opgestaan om de bus te nemen naar Punto Arenas. Vanmiddag een tour geboekt naar de Pinguen-kolonie. Ik ben benieuwd wat deze ons morgen brengt!

Foto´s: http://www.mijnalbum.nl/Album=RIIUIHLI

• 02 December 2009 - 10:08

Ineke B:

Nou Anouk wat een wereldervaring. Die hike met de letter W moet ik toch een keer doen met die partner van me. Argentinië staat op mijn lijstje hoor met die toekomstige Koningin van ons moet je er geweest zijn. Geniet ze.
    Ineke

• 02 December 2009 - 12:08

Pils:

Ongelooflijk, wat zie jij toch een hoop moois! Weeeer schitterende foto's. Dat wordt een heel dik boek!!

Kussie Pils

• 02 December 2009 - 16:39

Jelle:

Wat een machtige foto's!! Heel indrukwekkend zo die natuur. Je past er heel mooi in (inje kabelbaan). OOk je rij vlaggetjes begint een indrukwekkende lengte aan te nemen: heel leuk. Hier gaat alles heel goed. Vanavond lekker voetballen (het is droog ;-) )
    Groetjes

Xxx Maarten

• 05 December 2009 - 09:53

Jell:

Hey Anouk,

hij is binnengekomen hoor! (niet vanuit Peru, maar het is je vergeven ;))Met de groeten van Wim nog wel. Fijn om te horen dat alles goed met jullie gaat en het weer bijgelegd hebben.

Ik hoor en idd dat jij aardig aan het werk bent met je outdoor skills. Kan je mij in aug. nog wat leren...

Geniet van je laatste dagen en je afscheid van zuid-Amerika.

• 09 December 2009 - 12:23

Jelle:

Het laatste bericht: fijen vlucht naar huis en tot vrijdag.

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Torres del Paine

02 December 2009

nog een vlaggetje!

01 December 2009

Om toch nog maar een vlaggetje toe te voegen
Anouk

Lang lang geleden bedacht een lief klein meisje dat het wel eens leuk zou zijn om naar Zuid-Amerika te gaan. Kleine meisjes worden groot en ze begon dit idee steeds harder uit te spreken. Nu is het dan zo ver. Na vele veranderingen in de reisplannen ga ik dan een talencursus, vrijwilligerswerk en rondreizen door peru. Het klinkt een beetje alsof ik alles daar wil doen wat mogelijk is en niet kan kiezen voor 1 ding. En dat is eigenlijk ook wel zo: 'the story of my life!' Ik wil alles wel doen en probeer dan ook alle kansen aan te grijpen die zich mij voor doen. De voorbereidingen zijn dus in volle gang: PERU, HERE I COME!

Actief sinds 01 Aug. 2009