Het einde van de wereld - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Anouk Berg - WaarBenJij.nu Het einde van de wereld - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Anouk Berg - WaarBenJij.nu

Het einde van de wereld

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 December 2009 | Nederland, Leiden

Hallo allemaal,
Ik ben weer terug ik Nederland. Na een super leuk weekend waarin ik heel veel mensen weer gezien heb, en waarin ik iedereen blij aan het vervelen ben met al mijn verhalen, wordt het toch echt even tijd om mijn laatste week te beschrijven.

In Pinguin colonie was echt gaaf om te zien. We gingen met een bootje naar het eiland en al van ver waren er duizenden pinguins te zien! Het leuke was dat er wel een pad met draad stond aangegeven waar je mocht lopen, maar dat de pinguins zich zelf niet aan dit pad hielden. Oftewel, voor de pinguins om van hun hol naar de zee te komen moesten ze het pad oversteken, en zo kwamen ze dus heel dichtbij! Ik heb echt super veel foto's gemaakt! Het zijn zulke statige beestjes en ze lopen zo grappig! Na het eiland zijn we doorgevaren naar een ander eiland waar er een kolonie zeeleeuwen woonden. Omdat deze een stuk gevaarlijker zijn, konden we hier niet aan land. Maar ook van veraf was het gaaf om te zien. Er liggen er daar er honderden hutje mutje op elkaar. De zee was vrij onrustig en dus konden we niet goed dichtbij komen. Gelukkig had ik een nieuwe camera en had ik een goede zoomfunctie :)

De volgende dag hebben we een bus gepakt naar het einde van de wereld: Ushuaia. Dit is de meest zuidelijke stad van de wereld en hiervandaan vertrekken ook alle boten naar Antartica. Deze boten zijn echter stervens duur maar er worden vaak last minutes aangeboden. Lex heeft uiteindelijk zo'n lastminute weten te bemachtigen dus die heb ik 7 december op de boot gezet.
Voordat het zover was hebben we eerst nog samen naar de gletsjer gelopen. Hier heb ik voor het eerst dit jaar in de sneeuw gestaan! altijd een leuke ervaring! Er werd hier echter ook een canopy tour aangeboden. er hangen dan hoog in de bomen ijzeren touwen en dan kan je van platform naar platform tokkelen. Heel leuk om te doen!
Ik wilde ook graag nog duiken, maar helaas was het weer niet goed en stond er te veel wind en daarmee ook teveel stroming.
Vuurland (de provincie waarin Ushuaia ligt is een prachtige omgeving. Zo zijn er overal besneeuwde bergtoppen gelijk aan zee. Maar is het ook heel groen. Het was daar einde lente, begin zomer aan het worden en dus viel het wel mee met de kou.
Dinsdag 8 december was het voor mij tijd om naar huis te gaan. Lex en ik hadden de dag ervoor al afscheid genomen en na een dag lang afscheid nemen van het plaatsje en het idee reizen kon ik opweg naar het vliegveld. Ik vloog via Buenos Aires naar Lima, en van daar naar Nederland. In Buenos Aires had ik nog een koffertje staan met souvenirs en ander dingen die ik niet nodig had. Ik moest al om 2 uur naar het vliegtuig, dus na het herpakken van mijn koffer had ik geen tijd meer om de stad in te gaan. In Lima was dit anders. Daar had ik nog een hele ochtend (tot 4 uur) om door het historische centrum te lopen. Ik was hier natuurlijk mijn reis begonnen en zo was het heel gaaf om ook zo mijn reis weer af te sluiten.

Zo heb ik op het vliegveld van Lima ook nog even heerlijk nostalgisch bij dezelfde starbucks kofie gedronken als toen ik naar Cusco vloog. Ik schreef toen in mijn dagboek: ik ga nu op reis, en ben benieuwd wat mij het brengt. Nu kon ik tegen mijzelf zeggen: Ik was op reis, het was geweldig, en het bracht mij alleen maar goeds!
Ik ben super blij dat ik ben gegaan. Ik heb veel geluk gehad dat alles is goed gegaan en ben daar dan ook zeer blij om. Ik heb elke dag kunnen genieten, maar als je achteraf kijkt is het (clichématig, maar ja het is niet voor niets een cliché) heel snel gegaan.
Omdat je tijdens zo'n reis echt van dag tot dag leeft, en ik zoveel reizen heb gemaakt, was in het vliegtuig stappen niet zo vreemd. Wat wel vreemd was, was het idee dat ik als ik zou landen weer thuis was, en mijn vrienden en ouders weer zou zien! Dit was super! Een geweldig gevoel!

Ik heb een super weekend(+maandag) gehad met het weerzien van de belangrijkste mensen om mij heen! En zoals ik zo vaak heb gezegt: ik heb geen last gehad van heimwee, maar ik heb het hier allemaal wel gemist! Ik ben dan ook heel blij om weer terug te zijn. Ik ben zeker van plan om weer eens zo'n soort reis te maken maar ik ben ook zeer blij dat ik ervoor heb gekozen om maar 3 maanden weg te zijn.
Nu heb ik gelukkig nog even alle tijd om mijn foto's in een boek te zetten en goed na te genieten, en proberen te realiseren wat ik allemaal heb gedaan. Het was geweldig!

Tenslotte wil ik nog even iedereen bedanken die deze reis voor mij mogelijk en leuker hebben gemaakt: Bedankt! Ik heb genoten van alle berichtjes!



  • 15 December 2009 - 11:57

    Sanne:

    Wat een geweldig "laatste" blog..! Echt heel mooi!
    Tot kerst!
    Liefs,
    Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Opzoek naar avontuur!

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2010

Reisblog verkiezingen 2010

15 December 2009

Het einde van de wereld

02 December 2009

Torres del Paine

02 December 2009

nog een vlaggetje!

01 December 2009

Om toch nog maar een vlaggetje toe te voegen
Anouk

Lang lang geleden bedacht een lief klein meisje dat het wel eens leuk zou zijn om naar Zuid-Amerika te gaan. Kleine meisjes worden groot en ze begon dit idee steeds harder uit te spreken. Nu is het dan zo ver. Na vele veranderingen in de reisplannen ga ik dan een talencursus, vrijwilligerswerk en rondreizen door peru. Het klinkt een beetje alsof ik alles daar wil doen wat mogelijk is en niet kan kiezen voor 1 ding. En dat is eigenlijk ook wel zo: 'the story of my life!' Ik wil alles wel doen en probeer dan ook alle kansen aan te grijpen die zich mij voor doen. De voorbereidingen zijn dus in volle gang: PERU, HERE I COME!

Actief sinds 01 Aug. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 23873

Voorgaande reizen:

26 Maart 2010 - 05 Juni 2010

De droom van Rome

11 September 2009 - 11 December 2009

Opzoek naar avontuur!

Landen bezocht: